Fundujesz.pl

FAQ

Najpierw najważniejsze…

Czym jest Crowdfunding?

Crowdfunding (ang.) czyli Finansowanie społecznościowe to rodzaj pozyskiwania kapitału, w którym wiele osób małymi wpłatami wspiera pomysłodawcę, by ten mógł zrealizować swój projekt. W zamian oferuje on związane z projektem nagrody. Mogą to być np.: bilety, gadżety, produkty, ale też udziały w spółce. Mechanizm ten opiera się na prostym założeniu, że tam gdzie ryzyka nie podejmie jeden podmiot (np. anioł biznesu lub bank) pomocna może okazać się wspierająca projekt mikropłatnościami szeroka społeczność. Ostatecznie 10 000 osób wpłacających po 100 zł pozwala zrealizować projekt o budżecie miliona złotych!

Jak działa i dla kogo jest Fundujesz.pl?

Fundujesz.pl to pierwsza w Polsce platforma finansowania społecznościowego dedykowana organizacjom pozarządowym, komitetom społecznym, klubom sportowym oraz grupom nieformalnym. To tutaj trzeci sektor może znaleźć wsparcie i sposób na pozyskanie dodatkowych środków na realizację projektów.

A dlaczego? 

  • kategorie dopasowywane do potrzeb trzeciego sektora (jeżeli uważasz, że brakuje kategorii dla Twojego projektu napisz na e-mail: uwagi@fundujesz.pl)
  • najniższa prowizja 8% (5,5% na działalność portalu, 2,5% dla operatora serwisu płatności).
  • platforma współtworzona przez organizacje pozarządowe i na bieżąco się do nich dopasowująca (nowe kategorie, dodatkowe wskazówki, pomoc przy tworzeniu projektów itp.) 
  • cel społeczny nie biznesowy – „Wsparcie i rozwój trzeciego sektora poprzez stworzenie silnego i dobrze działającego narzędzia do zbierania funduszy na projekty”
  • platforma jest prowadzona przez organizacje pozarządową
  • wsparcie partnerów z sektora pozarządowego (FRSI, PAFW, Szkoła Liderów)

Kto stworzył Fundujesz.pl?

Wszystko zaczęło się na konferencji TechCamp w Warszawie jesienią 2013 roku. Podczas panelu warsztatowego na temat crowdfundingu, grupa 10 osób stworzyła fundamenty pod powstanie tej platformy. Byli to głownie członkowie ngosów, społecznicy ale też i biznes-ludki :]. Później organizator konferencji FRSI (Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego) wspólnie z PAFW (Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności) ogłosili konkurs grantowy na innowacyjne projekty, które wsparłyby rozwój 3-sektora. No i tak to się zaczęło… Napisaliśmy konspekt, potem drugi, potem już większy projekt i dostaliśmy 46 tys. zł na stworzenie „Pierwszego w Polsce Portalu Finansowania Społecznościowego dedykowanego dla 3-sektora”. Prace nad portalem trwały od marca od września 2015. Oficjalnie ruszyliśmy 15 września i idzie nam całkiem niezłe.

Kto zarządza Fundujesz.pl?

Portalem zarządza prawnie Akademickie Stowarzyszenie Edukacji Samorządowej działające przy Uniwersytecie Warszawskim, łatwiej mówić ASES. To tam znaleźliśmy wsparcie, które było potrzebne do ruszenia tematu dalej… :]

Wsparcie wykazuje cały 10-osobowy zespół nieformalnie zawiązany na TechCamp Warszawa 2013, ale oficjalnie tworzą go:

Bartosz Sokoliński – bartosz.sokolinski[at]fundujesz.pl
Bartosz to taki dyrektor kreatywny, człowiek orkiestra, wszędzie go można spotkać. Dba o to żeby wszystko się działo.

Michał Szaniawski – michal.szaniawski[at]fundujesz.pl
Michał ma w sobie coś z dyrektora finansowego, chociaż osobiście uważa, że nie chciałby dożywotnio wiązać się z tym stanowiskiem. Michał jest prezesem ASES pilnuje prawa i porządku.

Łukasz Rejer – lukasz.rejer[at]fundujesz.pl
Oficjalny Koordynator Portalu, stara się wciskać we wszystkie szczeliny projektu, których dwaj Panowie powyżej nie wypełnili. Robi wszystko co potrzebne, żeby ten projekt działał!!! Ideowiec.

Paweł Przybyszewski - pawel.przybyszewski[at]fundujesz.pl
Energiczny, otwarty, dobrze zna biznesowe tematy, wspiera nas jak tylko potrafi. Paweł jest CEO BT Progress.

9 Zasad Fundujesz.pl

1. Nasza platforma skupia się wyłącznie na finansowaniu społecznościowym projektów prowadzonych przez organizacje pozarządowe, komitety społeczne, kluby sportowe oraz grupy nieformalne które mają na celu:
– przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
– wyrównywanie szans,
– próbę rozwiązania jakieś istotnego problemu społecznego,
– rozwój społeczności.
Poprzez organizację warsztatów, zajęć, konkursów, festiwali, wystaw, kiermaszów, rewitalizacji budynków, miejsc spotkań ważnych dla społeczności, akcji społeczno-informacyjnych, itp.

2. Fundujesz.pl to miejsce gdzie ngo-sy mogą zbierać środki na swoje projekty. Jak w każdym projekcie ważne jest pokazanie problemu lub potrzeby i tzw. wartości dodanej czyli tego co projekt da innym. Nie finansujemy projektów pt. „Zasponsorujcie mi wspaniałe życie”.

3. Nie obsługujemy projektów, które bezpośrednio wspierają dane osoby, chodzi tu o projekty charytatywne, pomocowe np. zbiórki pieniędzy na operację lub zakup sprzętu rehabilitacyjnego dla danej osoby. Zachęcamy organizacje i osoby z tego typu celami czy potrzebami do korzystania z innych już istniejących platform czy rozwiązań.

4. Nie obsługujemy projektów typowo komercyjnych, biznesowych, polegających na zatrudnieniu developerów/programistów do zbudowania strony internetowej czy aplikacji. Projektów, które mają na celu wyłącznie zarabianie pieniędzy czy maksymalizowanie zysków.

5. Projekty, które mają za zadanie wspierać społeczność lokalną ale z założenia powinny być samowystarczalne lub częściowo finansowane np. budowa muzeum czy rozwój wioski tematycznej, chodzi o projekty gdzie potrzeby finansowe są dużo większe, tego typu działania mogą zostać poddawane dodatkowym weryfikacjom.

6. Wszystkie projekty muszą mieć określony swój początek i koniec oraz oferować nagrodę za wsparcie. W grę nie wchodzą bony rabatowe, losy na loterię czy środki finansowe. Nagrody dla osób, które wesprą projekt muszą być ciekawe i dopasowane do celów i specyfiki danego działania. Czas trwania zbiórki funduszy nie powinien przekraczać 2-3 miesięcy.

7. Warunkiem przekazania środków na realizację projektu jest zebranie co najmniej całej zadeklarowanej kwoty w określonym terminie. W przeciwnym razie dotychczas zebrana kwota środków finansowych wedle uznania jest zwracana lub przekazywana na rzecz innego Projektu.

8. Nie jest ważne czy projekt będzie miał zasięg lokalny (wioska, miasteczko, kilka ulic) czy będzie obejmował województwo czy cały kraj. Dla nas ważny jest ciekawy i kreatywny pomysł zgodny z punktami. 1, 2, 3 i 4.

9. Od wszystkich organizacji, które skorzystają z naszej platformy oczekujemy przesyłania materiałów z przebiegu projektu (zdjęć, filmów itp.) oraz sprawozdania z przebiegu projektu po jego zakończeniu. Chcemy aby wszystkie projekty działały zgodnie z podstawową zasadą trzeciego sektora czyli transparentnością.

Strefa dla Twórców Projektów

Pierwszy projekt? Jak zacząć?

Jeśli jeszcze nigdy nie próbowaliście zbierać środków przez tego typu platformę, to pamiętajcie:

Crowdfunding nie jest złotym środkiem na całe zło wszechświata i nie zapewni wam góry środków na projekty. Jest to narzędzie, którego trzeba się nauczyć używać…

 

Po pierwsze: Ile? Na co? Do kiedy?

Warto zacząć od niewielkich kwot, 800, 1000, 2000 zł. Pamiętajcie że, im większa kwota, tym do większej liczby osób musicie dotrzeć i zachęcić ich do przekazania wam środków. Fundujesz.pl w ramach swoje działalności będzie promować platformę i wszystko co tylko się da, jednak to wy będziecie musieli aktywnie uczestniczyć w promocji swojego pomysłu w miejscu gdzie działacie, bo tam ludziom zależeć będzie najbardziej.

Na co zbieracie?

Czy wasz projekt ma wyraźnie podłoże społeczne? Mamy nadzieje że przeczytaliście wytyczne w punkcie poprzednim. Jeśli wszystko jest ok, możecie zacząć go opisywać, krótko i na temat; max 800-1000 znaków. Tylko najważniejsze informacje, konkrety.

Ile potrzebujecie czasu na zebranie środków?

Na Fundujesz.pl, max 90 dni. Jeśli zaczynacie od mini projektów możecie założyć 30 do 45 dni. Dynamika wpłat generalnie jest prosta na początku są największe, potem jest okres spadku/przestoju, który musicie przejść szybko. Musicie pozyskać nowych darczyńców lub posiadać zapas gotówki w kasie organizacji (to się naprawdę przydaje). Jeśli uda wam się przebić 50-60 proc. kwoty, sytuacja zmienia się na lepsze i w końcowym rozrachunku możecie otrzymać ponad 100 proc. zadeklarowanej kwoty. Warunkiem zakończenia zbiórki jest upłynięcie wyznaczonego przez was czasu.

Projekty, które nie uzyskają 100 proc. ufundowania, nie zostają sfinalizowane. Środki wracają do darczyńców a projekt zostaje oznaczony jako „nieufundowany”

 

Po drugie: Nagrody w projekcie

Na Fundujesz.pl działają organizacje pozarządowe, które działają prospołeczne często lokalnie, ma to swoją specyfikę. Co za tym idzie nagrody powinny być dopasowane do tej specyfiki, wykażcie się kreatywnością. Z doświadczenia wiemy, że warto też włączyć do działania inne zaprzyjaźnione organizacje, które mogą pomóc nam z nagrodami, może ktoś ma maszynę do robienia nadruków na kubkach lub ma fajnego grafika. Polecamy robić nie więcej niż 5 do 7 nagród i w przedziale od 20 zł do 500 zł. Górna granica zależy od wielkości kwoty jaką zbieracie.

Po udanej zbiórce, organizacja która realizuje projekt jest zobowiązana do jak najszybszego skontaktowania się z darczyńcami i przekazania im podziękowań i nagród.

 

Przykładowy projekt: 
„Korbów powstaje na nowo”
Autor: Stowarzyszenie Koło Gospodyń Wiejskich wsi Korbów
Opis: Remont starej świetlicy we wsi Korbów w której mają odbywać się  lekcje angielskiego, spotkania koła gospodyń, miejsce atrakcyjne dla lokalnej społeczności itp.
Ile zbieramy: 2000 

Nagrody: 
30 zł – podziękowanie A4 w antyramie + umieszczenie imienia i nazwiska na ścianie darczyńców w świetlicy, 
80 zł  - podziękowanie A4 w antyramie + duże zdj. wyremontowanej świetlicy + ściana darczyńcy + kubek z logo Stow. 
160 zł – podziękowanie A4 w antyramie + duże zdj. wyremontowanej świetlicy + zdjęcie darczyńcy  z imieniem i nazwiskiem na ścianie darczyńców w świetlicy + kubek z logo Stow. + koszulka lub inny gadżet. 
250 zł – wszystkie powyższe + zaproszenie na uroczyste otwarcie świetlicy + nocleg dla dwóch osób w gosp. agroturystycznym.  

Film promocyjny ważna sprawa...

Jak przygotować dobre wideo do serwisu Fundujesz.pl.

Wideo jest jednym z najlepszych narzędzi, które może przekonać Twoich fundatorów do przekazania pieniędzy na Twój projekt. Wg badań Amerykańskiego Stowarzyszenia Crowdfundingu (National Crowdfunding Association) film wideo podnosi finansowe powodzenie projektu średnio o 50 procent!
Wiele przykładów z całego świata pokazuje, że nie musisz być Andrzejem Wajdą lub Agnieszką Holland. Wszystko czego potrzebujesz to smartfon, kamera albo aparat fotograficzny i pomysł jak zachęcić ludzi do wpłat.

Poznaj 5 zasad jak zrobić dobre wideo!

1. Bierz przykład z innych! Oglądaj filmy z udanych kampanii corwdfundingowych. Zobacz jak wyglądają te najlepsze. Zastanów się czy taki film by Cię poruszył i nakręć jeszcze lepszy!
2. Nie improwizuj. Napisz sobie na kartce co chcesz przekazać. Przećwicz kilka razy głośne czytanie bez nagrywania. Gdy już zapamiętasz tekst powiedz go bez kartki – ważne, aby przed kamerą Twój głos brzmiał naturalnie.
3. Pamiętaj, że ważna jest jakość filmu i dźwięku. Ustaw telefon na statywie albo skonstruuj konstrukcję, na której będzie stabilnie stał. Bądź dość blisko od mikrofonu, aby dźwięk był wyraźny. Nie pozwól, aby ktoś Ci przeszkadzał. Jeżeli film kręcisz w domu poproś rodzinę o parę minut spokoju. Mów wyraźnie. 
Ważne jest również oświetlenie. Dobrze jest kręcić film przy świetle dziennym – np. na świeżym powietrzu. Jeżeli musisz to zrobić wieczorem w pomieszczeniu zadbaj, aby w pokoju było jasno. Możesz przynieść oświetlenie na czas kręcenia filmu.
4. Nie opowiadaj o projekcie wszystkiego co Ci przychodzi do głowy! Podaj skondensowaną informację, opowiedz o dwóch, trzech nagrodach. Pokaż kilka zdjęć i co najważniejsze zachęć do wpłacania. Pamiętaj cały film nie powinien być dłuższy niż dwie trzy minuty. Amerykanie mówią na to KISS (keep it simple, stupid). Pamiętaj o tym, że jeżeli chcesz opowiedzieć potencjalnym wpłacającym dłuższą historię to zawsze możesz odesłać ich do strony www.
5. Pamiętaj, aby jasno poprosić o wpłaty. Powiedz ile zbierasz i, że każda złotówka się liczy. Komunikat musi być szczery i jasny! Pamiętaj, ludzie nie będą się domyślać po co nakręciłeś ten film – musisz im o tym powiedzieć.

Milion pytań do…

Dlaczego Potrzebne są nam Twoje Dane?

Po pierwsze abyśmy się lepiej poznali. Fundujesz.pl to nie firma nastawiona na zysk, a raczej inwestycja społeczna ukierunkowana na wzmocnienie trzeciego sektora. Zależy nam na waszych danych żebyśmy wiedzieli z kim mamy do czynienia, czy wszystko jest w porządku. My przedstawiliśmy się Wam kilka punktów wyżej.
Druga sprawa jest taka, że chcemy żeby organizacje które zrealizowały już projekt, dzieliły się relacjami, artykułami, zdjęciami, filmami na Fundujesz.pl w zakładce swojego zrealizowanego projekt. Jak ktoś o tym zapomni, to będziemy mu przypominać.

Od darczyńców/wpłacających osób potrzebne są nam dane osobowe żeby organizacje, które zrealizują projekt wiedziały z kim mają się skontaktować i jak wysłać im nagrodę.

Nie martwicie się o jawność danych zachowujemy wszystkie procedury poufności i zasady z tym związane. Więcej szukajcie w regulaminie.

Gdzie założyć Konto jeśli chcę wrzucić Projekt na Fundujesz.pl?

Twórcy Projektu czyli organizacje pozarządowe rejestrowe, mogą zakładać konto tylko przy tworzeniu swoich projektów na stronie ZGŁOŚ PROJEKT

Pamiętaj nie ma sensu zakładać konta jeśli nie masz już gotowego projektu swojej organizacji!

Jeśli masz jakieś pytania a nie ma ich w FAQ-u to napisz do nas: uwagi[at]fundujesz.pl